måndag 19 mars 2012

Kanada Montreal del 1

För två helger sedan så åkte jag och två vänner här till Montreal i Kanada. Vi började resan från New York på en onsdag kväll.
Så här såg staden ut från fönstret i bilen och jag kände väl typ att nu lever jag när Christian gasade på den röda sportbilen över vägarna. Vi körde i några timmar, åt på en diner och stannade på ett hotell vid Lake George. Detta för att vi skulle slippa åka hela vägen i ett svep. På detta hotellrum så lämnade jag onda fekalier som förpestade rummet, självklart till mina vänners förtret.
Morgonen därpå så såg jag fram emot frukost men till MITT förtret så bestod denna av fett och bröd. Jag smekte i alla fall i mig ägg och vad som kallas sausage som ser ut som en biff.
Sedan åkte vi vidare och gjorde ett stopp på Walmart där vi tittade på vapen, enorma förpackningar och jag köpte ett par långkalsonger pga ville ej frysa i Kanada.
Vi tänkte att vi skulle ta vara på vår stund vid Lake George så vi gick en vandringsled upp på Cat Mountain (?) där jag fick en lätt damp och sprang ifrån mina kompisar. Såg denna lilla chipmunk på ett träd.
Hungern kallade så efter någon timme i bilen så stannade vi här. Efter att skolbussen tutat på oss för att vi inte körde på "vägen" (allt var bara gyttja) så borde vi förstått att vi äntrat freak-land men vi visste inte vad som väntade. Restaurangen, vars namn eggade till skämt, bjöd oss på en tandlös servitris i rosa one piece, en vegetarisk burgare stekt i safterna av kött, en burgare av kött med fryst tomatskiva på samt en körsbärspaj från helvetet. Hur som helst så lämnade Bäver-Betty ett intryck på oss som skulle bli svårt att tvätta bort.
Inifrån restaurangen

Vid gränsen frågade en "tuff man" oss om våra pass och om vi hade sprit i bilen.
Kanadensiska himlar

I Montreal bodde vi hos Daniel samt hans kompisar. Det såg ut så här:
Den där flaskan på bordet smugglade vi in!

Kontrasten från New York var påtaglig. Montreal känns mycket mer som Europa än USA och man kände sig på något sätt lite mer som hemma än i äpplet. Det är som en blandning av USA, Berlin, Frankrike och Norden. Jublade vid upptäckt av användning av celsius samt metersystem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar